Zeevarend

  Er wordt nog hard aan deze pagina gewerkt, binnenkort is er meer


sinds 3 jaar vaar ik niet meer maar doe ik inspectie van zeeschepen, mijn huidige werkgeven is Materiaal Metingen Europe

Iets over mijn beroep:

Ik ben sinds twee en een half jaar werkzaam op de Nederlandse koopvaardij.
Daarvoor heb ik na de MAVO eerst de middelbare zeevaartschool gedaan, op Anthony van Hoboken (onderdeel van het scheepvaart en transport college). De opleiding maritiem officier wordt daar afgesloten met een stagejaar op zee.
Na dit stagejaar ben ik begonnen aan de opleiding maritiem officier aan de Hogeschool Rotterdam en Omstreken.
Omdat ik de middelbare zeevaartschool had gedaan was het mogelijk om die vierjarige HBO opleiding in twee jaar te doen.
Mijn stagejaar heb ik gevaren bij Spliethoff beheer B.V. En na het succesvol afronden van de HBO opleiding maritiem officier had ik daar zo een baan.
Na anderhalf jaar varen ben ik gepromoveerd van MO 3 naar MO 2. Dat houdt in dat ik nu in principe afwisselend het werk van een tweede stuurman en een tweede machinist doe.

Waar ben ik zoal geweest ?

Het eerste schip waar ik op terecht kwam was het M.S. Barentzgracht, met dit schip heb ik vooral in Europa rond gehangen.
Een keer zijn we de Atlantische Oceaan overgestoken naar de USA en weer terug ook. M'n tweede schip was het M.S. Lindengracht met dit schip ben ik behalve in Europa en Scandinavie ook naar Argentinie, Chili en Thailand geweest.
Als derde schip kreeg ik het M.S. Humbergracht, hiermee bleef ik weer vooral in Europa. Maar ik mocht wel van uit Philidelphia terug naar huis vliegen.
Dat was het einde van m'n stagejaar. Na twee jaar in de schoolbanken gezeten te hebben was het M.S. Koningsgracht het eerste schip waar ik voor m'n werk heen ging.
Met dit schip ben ik toen naar Colombia en Venuzuela geweest, in Venuzuela zijn we toen de Orrinocorivier op gevaren.
Daarna kwam de Poolgracht. Daarmee kwam ik voor het eerst in het verre oosten, om te lossen in Japan, Taiwan en China. Daarna hebben we geladen voor Manuas in Brazilie. Dat ligt twee dagen varen op de Amazonerivier.
Daarna kwam de Lemmergracht. Daarmee vooral in het verre oosten gezeten, een paar keer op en neer tussen Japan en Australie. Australie is een gigantisch land, enorm groot en ook leuk om te zijn.

Nadat we daar helemaal uitgelost waren hebben we daar Aluminium geladen voor Veracuz (Mexico) en Mobile, AL (Verenigde staten). Waarbij we tussen Veracruz en Mobile, AL nog een flinke storm te verwerken kregen. Daarna zijn we gaan laden in Houston, TX; Port Arthur,TX en Savannah,GA (alle drie in de USA). Deze lading (papier, hout en twee zware stukken (douwe bedankt) moesten we mee nemen naar de canarische eilanden, Algerije, Spanje en Italië.

Voor mij zat de reis er in Teneriffe op, Zodat ik mooi op tijd thuis was voor de verhuizing.

 Pauwgracht

Waar bestaat mijn werk zoal uit ?

Als maritiem officier ben je in staat om zowel als stuurman en als machinist te functioneren, daarom zal ik het splitsen.

Wat doe je als je in de dekdienst (stuurman) functioneert ?

Als MO'er (maritiem officier) aan dek moet je er in de havens toezicht op houden dat het laden en/of lossen goed gebeurt. Dat betekent dat er geen schade ontstaat aan de lading of het schip en dat er een zeewaardig schip overbijft. ook moet je er voor zorgen dat de meertrossen onder voldoende spanning blijven staan zodat het schip netjes tegen de kant aan blijft liggen.
Op zee bestaat het werk uit het zorgen voor een veilige navigatie, d.w.z zorgen dat je nergens tegen aan vaart. Ook wordt op zee het onderhoud van het schip bij gehouden.

Wat doe je als je in de machinekamerdienst (machinist) funtioneert ?

De machinekamerdienst zorgt ervoor dat alle apparatuur in de machinekamer goed blijft functioneren.
De machinekamer bevat onder andere een (of twee) hoofdmotor(en) die gebruikt worden om het schip vooruit te krijgen. Verder zijn er altijd een aantal generatorsets die zorgen dat er spanning op het lichtnet staat. Daarnaast bevat een machinekamer nog tal van pompen en leidingen voor uiteenlopende doelen. In de havens wordt er meestal gewerkt aan de hoofdmotor, want die staat dan stil. Terwijl op zee voornamelijk het onderhoud aan de rest wordt gedaan.


Links voor de zeevaart

Scheepvaart Inspectie
Fondslijst Scheepvaartuitgaven
Good Practice Scheepvaart en transport college
Vacatures
Rotterdams Dagblad - Prinses doopt nieuwe tanker Jo Sypress
Scheepvaartverkeer Noordzee
Maritiem Instituut Online


Terug naar onze Home-page
Naar de Maatschappelijk werk pagina
Naar Motorrijden


Adres Levantgracht

Download Jpg kaartje (39 KB)

 


Deze pagina is voor het laatst op 6 Februari 1999 bij gewerkt. Je kunt ons ook mailen.