Er wordt
nog hard aan deze pagina gewerkt, binnenkort is er meer
Ik ben sinds twee en een half jaar werkzaam op de Nederlandse
koopvaardij.
Daarvoor heb ik na de MAVO eerst de middelbare zeevaartschool
gedaan, op Anthony van Hoboken (onderdeel van het scheepvaart en transport college).
De opleiding maritiem officier wordt daar afgesloten met een
stagejaar op zee.
Na dit stagejaar ben ik begonnen aan de opleiding maritiem
officier aan de Hogeschool Rotterdam
en Omstreken.
Omdat ik de middelbare zeevaartschool had gedaan was het mogelijk
om die vierjarige HBO opleiding in twee jaar te doen.
Mijn stagejaar heb ik gevaren bij Spliethoff
beheer B.V. En na het succesvol afronden van de HBO opleiding
maritiem officier had ik daar zo een baan.
Na anderhalf jaar varen ben ik gepromoveerd van MO 3 naar MO 2.
Dat houdt in dat ik nu in principe afwisselend het werk van een
tweede stuurman en een tweede machinist doe.
Het eerste schip waar ik op terecht kwam was
het M.S. Barentzgracht, met dit schip heb ik vooral in Europa
rond gehangen.
Een keer zijn we de Atlantische Oceaan overgestoken naar de USA
en weer terug ook. M'n tweede schip was het M.S. Lindengracht met
dit schip ben ik behalve in Europa en Scandinavie ook naar
Argentinie, Chili en Thailand geweest.
Als derde schip kreeg ik het M.S. Humbergracht, hiermee bleef ik
weer vooral in Europa. Maar ik mocht wel van uit Philidelphia
terug naar huis vliegen.
Dat was het einde van m'n stagejaar. Na twee jaar in de
schoolbanken gezeten te hebben was het M.S. Koningsgracht het
eerste schip waar ik voor m'n werk heen ging.
Met dit schip ben ik toen naar Colombia en Venuzuela geweest, in
Venuzuela zijn we toen de Orrinocorivier op gevaren.
Daarna kwam de Poolgracht. Daarmee kwam ik voor het eerst in het
verre oosten, om te lossen in Japan, Taiwan en China. Daarna
hebben we geladen voor Manuas in Brazilie. Dat ligt twee dagen
varen op de Amazonerivier.
Daarna kwam de Lemmergracht. Daarmee vooral in het verre oosten
gezeten, een paar keer op en neer tussen Japan en Australie.
Australie is een gigantisch land, enorm groot en ook leuk om te
zijn.
Het meest recente is m'n reis met de
Lijnbaansgracht.
Op 5 Augustus ben ik naar Matanzas is Venuzuela gevlogen,
daarna nog geladen in Guanta in venezuela.
Toen naar Vigo in Noord Spanje gevaren om Graniet te
lossen, verder door naar Rotterdam.
We leefde toen in de eerste week van September
Na Rotterdam zijn we gaan laden in Antwerpen en Bilbao
(in Noord Spanje).
Deze lading moest weer naar het caribisch gebied toe, en
wel naar:
San Juan (Puerto Rico)
Puerto plata (Domenicaans republiek)
Point Lisas (Trinidad & Tabago)
Matanzas (Venezuela)
Nadat we daar helemaal uitgelost waren hebben
we daar Aluminium geladen voor Veracuz (Mexico) en Mobile, AL
(Verenigde staten). Waarbij we tussen Veracruz en Mobile, AL nog
een flinke storm te verwerken kregen. Daarna zijn we gaan laden
in Houston, TX; Port Arthur,TX en Savannah,GA (alle drie in de
USA). Deze lading (papier, hout en twee zware stukken (douwe
bedankt) moesten we mee nemen naar de canarische eilanden,
Algerije, Spanje en Italië.
Voor mij zat de reis er in Teneriffe op, Zodat ik mooi op tijd
thuis was voor de verhuizing.
Als maritiem officier ben je in staat om zowel als stuurman en als machinist te functioneren, daarom zal ik het splitsen.
Als MO'er (maritiem officier) aan dek moet je er in de havens
toezicht op houden dat het laden en/of lossen goed gebeurt. Dat
betekent dat er geen schade ontstaat aan de lading of het schip
en dat er een zeewaardig schip overbijft. ook moet je er voor
zorgen dat de meertrossen onder voldoende spanning blijven staan
zodat het schip netjes tegen de kant aan blijft liggen.
Op zee bestaat het werk uit het zorgen voor een veilige
navigatie, d.w.z zorgen dat je nergens tegen aan vaart. Ook wordt
op zee het onderhoud van het schip bij gehouden.
De machinekamerdienst zorgt ervoor dat alle apparatuur in de
machinekamer goed blijft functioneren.
De machinekamer bevat onder andere een (of twee) hoofdmotor(en)
die gebruikt worden om het schip vooruit te krijgen. Verder zijn
er altijd een aantal generatorsets die zorgen dat er spanning op
het lichtnet staat. Daarnaast bevat een machinekamer nog tal van
pompen en leidingen voor uiteenlopende doelen. In de havens wordt
er meestal gewerkt aan de hoofdmotor, want die staat dan stil.
Terwijl op zee voornamelijk het onderhoud aan de rest wordt
gedaan.
Scheepvaart
Inspectie
Fondslijst
Scheepvaartuitgaven
Good
Practice Scheepvaart en transport college
Vacatures
Rotterdams
Dagblad - Prinses doopt nieuwe tanker Jo Sypress
Scheepvaartverkeer Noordzee
Maritiem Instituut
Online
Terug naar onze Home-page
Naar de Maatschappelijk werk pagina
Naar Motorrijden
Deze pagina is voor het laatst op 6 Februari 1999 bij gewerkt. Je kunt ons ook mailen.